[Photoshop] Tutorial Combine Photo

Assalammualaikum.
Aku tak terer pun bab combine gambar jadi real tapi sebab Farhana request, aku buat juga tutorial. Cara aku buat gambar macam woorong. Aku pernah combine gambar woorong yang tu dengan dua gambar myungeun je. Kalau macam Mike, dia memang hebat bab combine gambar *o* Nampak real, sebabkan artwork dia lah aku susah nak tinggalkan woorong -.- Artwork Mike : 1 | 2 . Tutorial ni ikut cara aku. Mungkin ada cara lebih senang tapi entah Lol. 


Aku guna MyungYeol untuk tutorial ni HAHA sebab aku dah tak edit gambar perempuan hehe. Korang kena pandai-pandai cari gambar yang serasi. Maksudnya, yang lebih kurang sama warna. Sebenarnya nak edit color nanti pun boleh tapi sebaiknya pilih kualiti yang sama aa.


1. Buka gambar.
2. Ctrl + N > Set width dan height.
3. Drag kedua-dua gambar ke dalam layer baru.
4. Macam gambar MyungYeol ni, aku buat Sungyeol kononnya belakang L so aku letak layer Sungyeol atas layer L.
5. Right click pada layer atas (Sungyeol), click Blending Options.


6. Adjust opacity supaya nampak layer bawah. Biasanya aku buat 70%. Asalkan nampak layer bawahnya.


Contohnya macam bawah ni. Biasanya orang yang kat belakang lebih kecik so adjust size layer atas (Sungyeol).


7. Click eraser. Pilih bulat. Make sure hardness cukup tajam. Guna je 100%. Lepas tu padam bahagian atas (Sungyeol) yang langgar layer bawah (L) Lol langgar kata dia -.- Bahagian ni memang memerlukan kesabaran. 


Nampak tak perbezaan bahagian yang dipadam dengan yang belum dipadam ?


8. Right click semula pada layer atas (Sungyeol) > Blending Options > Adjust opacity kepada 100%


9. Background gambar Sungyeol dengan L kan lain. Aku copy background dari gambar L untuk samakan background kedua-dua gambar. Click icon seperti di bawah, amik lah mana-mana bahagian background yang bersesuaian. Ctrl + C.


10. Buka balik layer tadi dan Ctrl + V untuk paste background yang korang copy pada gambar L. Ikut step 5 - 8 untuk padam layer background.


11. Bila dah siap, right click pada layer bawah sekali. Pilih Flatten Image. Edit warna atau kualiti sampai korang rasa sama. Selalunya aku guna PSD untuk adjust warna. Good luck especially to Farhana (:


HAHA click to enlarge. Tak nampak real pun. Warna dah ah tak balance OTL 

11 comments:

  1. wah ! ada ea macam ni ? hampir tertipu -,-

    ReplyDelete
  2. woah~ gempak nye mu buat Nabilah~ haha nak try buat satu jugak laa =P

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha biasa je Lol. mu mesti lagi terer kan :D

      Delete
  3. Wahhhhhhhhhhhhhhh Nabilahhh , tengs sangat2 sbb dah buad tuto yang saya request xDD Ni nk try blajar slow2 . keke , btw tengs a lot x)

    ReplyDelete
    Replies
    1. most welcome ~
      haaa ok, mesti boleh buat punya. Insya-Allah :D

      Delete
  4. Replies
    1. eh ._. haha ._. mana ada ._. semua orang boleh buat. btw, thanks comment keke

      Delete
  5. Akak , tak faham la , kenapa bila tekan blending options tak jadi dua gambar ? Macam mana jadi dua gambar tuu ?

    ReplyDelete
  6. Tak faham kenapa bila saya bukak blendin options tu tak jadi dua gambar ? macam mana akak buat jadi dua gambar tu ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. drag dua gambar ke dalam satu layer.

      Delete

I don't approve harsh comments (: